مقاله پژوهشی
حمید گلکار؛ پرویز آزاد فلاح
چکیده
امروزه سلامت روان کارکنان یکی از دغدغه های پژوهشگران و مدیران ادارات و سازمان ها است. در همین راستا مهارت های مقابله ای به عنوان یکی از راهبردهای شناختی راهگشای عادات سالم و مانعی برای آسیب های روانی و جسمی ناشی از تنیدگی محسوب می شود. پژوهش ها حاکی است با آگاهی فرد از راهبردهای مقابله ای مناسب و بکارگیری آنها، سلامت روان وی تضمین خواهد ...
بیشتر
امروزه سلامت روان کارکنان یکی از دغدغه های پژوهشگران و مدیران ادارات و سازمان ها است. در همین راستا مهارت های مقابله ای به عنوان یکی از راهبردهای شناختی راهگشای عادات سالم و مانعی برای آسیب های روانی و جسمی ناشی از تنیدگی محسوب می شود. پژوهش ها حاکی است با آگاهی فرد از راهبردهای مقابله ای مناسب و بکارگیری آنها، سلامت روان وی تضمین خواهد شد. هدف اصلی از مقاله حاضر به دنبال بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر سلامت عمومی و حرمت خود در کارکنان زن ناجا می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع پیش آزمایشی و مدل تک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون است. نمونه پژوهش حاضر شامل 15 نفر از کارکنان زن ناجا در شهر تهران است که با روش نمونه گیری در دسترس از جامعه انتخاب شدند و به آن ها طی 10 جلسه مهارت های مقابله ای آموزش داده شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های سلامت عمومی و حرمت خود کوپر اسمیت و برای تحلیل داده ها از آزمون t وابسته استفاده شد. نتایج بدست آمده بیانگر آن است از نظر سلامت عمومی و حرمت خود اجتماعی، بین دو موقعیت پیش آزمون و پس آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
علی اسماعیلی؛ فرامرز سهرابی
چکیده
هدف مقاله حاضر بررسی طرحواره های ناسازگار اولیه فعال در بیماران مبتلا به اختلال وسواس – اجبار است. تعداد 42 نفر بیمار مبتلا به اختلال وسواس – اجبار و 70 نفر به عنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران اختلال وسواس – اجبار که شامل 33 زن و 9 مرد بودند بعد از اجرای آزمون SCL90-R و مصاحبه بالینی ساختار یافته بر اساس DSM-IV اجرای پرسشنامه ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر بررسی طرحواره های ناسازگار اولیه فعال در بیماران مبتلا به اختلال وسواس – اجبار است. تعداد 42 نفر بیمار مبتلا به اختلال وسواس – اجبار و 70 نفر به عنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران اختلال وسواس – اجبار که شامل 33 زن و 9 مرد بودند بعد از اجرای آزمون SCL90-R و مصاحبه بالینی ساختار یافته بر اساس DSM-IV اجرای پرسشنامه فرم کوتاه یانگ، پرسشنامه فرزند پروری یانگ و مقادیر وسواس-اجبار ییل براون انتخاب شدند. نمرات کلی پرسشنامه طرحواره یانگ گروه وسواس – اجبار به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود. میانگین نمرات اکثر مقیاس های طرحواره های ناسازگار اولیه بیماران به طور معناداری بالاتر از میانگین نمرات مقیاس های گروه کنترل بود. این مطالعه نشان داد علاوه بر رابطه معنادار بین نمره GSI پرسشنامه SCL-90-R با نمره کلی YSQ، YPI-F و YPI-M، مهمترین طرحواره های فعال بیماران OCD عبارتند از استحقاق، معیارهای سرسختانه، بی اعتمادی، بدرفتاری، آسیب پذیری در برابر ضرر و بیماری.
مقاله پژوهشی
محمد حاتمی؛ هادی هاشمی زرینی؛ وحید صادقی فیروزآبادی
چکیده
این پژوهش به بررسی اثر بخشی اجتماع درمان مدار، بر تغییر سبک اسناد معتادان می پردازد. بدین منظور، دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش شامل 25 نفر از افرادی که در مرکز اجتماع درمان – مدار هجرت تهران اقامت داشتند و گروه کنترل شامل 28 نفر که از مرکز ترک اعتیاد شهید فامیلی تهران بودند که با پر کردن پرسشنامه سبک اسناد، در این پژوهش ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی اثر بخشی اجتماع درمان مدار، بر تغییر سبک اسناد معتادان می پردازد. بدین منظور، دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش شامل 25 نفر از افرادی که در مرکز اجتماع درمان – مدار هجرت تهران اقامت داشتند و گروه کنترل شامل 28 نفر که از مرکز ترک اعتیاد شهید فامیلی تهران بودند که با پر کردن پرسشنامه سبک اسناد، در این پژوهش شرکت کردند. به منظور تعیین اثر بخشی اجتماع درمان مدار بر تغییر سبک اسناد، ابتدا نمرات افتراقی هر گروه محاسبه شد. سپس با استفاده از آزمون T برای گروه های مستقل، تفاوت میانگین های دو گروه بررسی شد تا مشخص شود آیا اجتماع درمان مدار بر تغییر سبک اسناد افراد معتاد موثر است. نتایج پژوهش نشان داد که سبک اسناد افراد مقیم مرکز اجتماع درمان مدار پس از حضور سه ماهه در این مرکز بهبود معناداری یافته است. به این معنی که سبک اسناد آنها در پایان سه ماه اقامت در مرکز اجتماع درمان مدار در رویدادهای خوشایند، درونی تر، پایدارتر و کلی تر و در رویدادهای ناخوشایند، بیرونی تر، ناپایدار تر و اختصاصی تر می باشد. در مجموع، یافته های این پژوهش نشان داد که اجتماع درمان مدار در تغییر سبک اسناد افراد معتاد موثر است.
مقاله پژوهشی
سعید موسوی پور؛ محمود گلزاری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین روایت از رویا و مولفه های تجارب خواب با ویژگی های شخصیتی دانشجویان دانشگاه اراک انجام شد. گروه نمونه شامل 75 دانشجو با میانگین سنی77/1 = 75/21 بود که به روش نمونه گیری داوطلبان از میان دانشجویان دانشگاه اراک انتخاب شدند. آزمودنی ها ضمن ارایه مجموعه گزارش رویاهای خود در مدت 6 ماه، به پرسشنامه های پنج عاملی شخصیت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین روایت از رویا و مولفه های تجارب خواب با ویژگی های شخصیتی دانشجویان دانشگاه اراک انجام شد. گروه نمونه شامل 75 دانشجو با میانگین سنی77/1 = 75/21 بود که به روش نمونه گیری داوطلبان از میان دانشجویان دانشگاه اراک انتخاب شدند. آزمودنی ها ضمن ارایه مجموعه گزارش رویاهای خود در مدت 6 ماه، به پرسشنامه های پنج عاملی شخصیت نئو و زمینه یابی تجارب خواب آیوا پاسخ دادند. پس از تحلیل محتوای آشکار رویاها بر مبنای ملاک های پرسشنامه ی NEO، ISES و بررسی رابطه ی بین متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS نتایج پژوهش نشان داد متغیر روان رنجوری در پرسشنامه ی نئو با تحلیل محتوای برون گرایی، پذیرا بودن نسبت به تجربه، مسئولیت پذیری، مولفه ی تجارب عمومی خواب و زمینه یابی تجارب خواب ایوا رابطه ی منفی و معنی داری داشته است اما با تحلیل محتوای روان رنجوری و رویای روشن رابطه ای نداشت. همچنین متغیر روان رنجوری نئو در ارتباط با پرسشنامه ISES تنها با عامل رویای روشن رابطه ی منفی و معنی دار داشته است متغیر سازگاری پرسشنامه ی نئو نیز تنها با تحلیل محتوای سازگاری رابطه مثبت و معنی داری داشته است. متغیر مسئولیت پذیری پرسشنامه نئو با تحلیل محتوای روان رنجوری رابطه ای معنی دار حاصل نشد. علاوه بر این متغیر مسئولیت پذیری پرسشنامه نئو در رابطه با پرسشنامه ISES با مولفه ی رویای روشن رابطه ی مثبت و معنی دار داشته است.
مقاله پژوهشی
محمد نریمانی؛ سعید آریاپوران
چکیده
بر اساس تحقیقات قبلی علاوه بر مشکلات جسمانی، سلامت روانی پایین یکی از مشکلات روان شناختی جانبازان شیمیایی می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر سلامت روانی جانبازان شیمیایی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی چند گروهی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 47 نفر از جانبازان ...
بیشتر
بر اساس تحقیقات قبلی علاوه بر مشکلات جسمانی، سلامت روانی پایین یکی از مشکلات روان شناختی جانبازان شیمیایی می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر سلامت روانی جانبازان شیمیایی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی چند گروهی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 47 نفر از جانبازان شیمیایی شهرستان سردشت که دارای نمره بالا در پرسشنامه سلامت روانی بودند به صورت تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس، آموزش تنظیم هیجان و کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سلامت عمومی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس مختلط استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر بخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر بهبود سلامت روانی جانبازان شیمیایی است. با توجه به افزایش نمرات سلامت روان و موثر بودن آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر بهبود نمرات سلامت روان در جانبازان شیمیایی باید به چنین آموزش هایی در این گروه توجه جدی شود.
مقاله پژوهشی
حسین قنبری گیوی؛ احسان گلی گرمیانکی
چکیده
پژوهش های اخیر حاکی از آن است که بررسی مشکلات روانی زندانیان و ارائه خدمات در زمینه بهداشت روان به آنها از جمله دغدغه های روان شناسان و روان پزشکان بوده است. با توجه به گستردگی میزان ناهنجاری های روانی و اختلالات شخصیت زندانیان در مقایسه با جمعیت عادی، ضرورت توجه به روان درمانی برای این افراد بیش از پیش مشخص می شود هدف پژوهش حاضر بررسی ...
بیشتر
پژوهش های اخیر حاکی از آن است که بررسی مشکلات روانی زندانیان و ارائه خدمات در زمینه بهداشت روان به آنها از جمله دغدغه های روان شناسان و روان پزشکان بوده است. با توجه به گستردگی میزان ناهنجاری های روانی و اختلالات شخصیت زندانیان در مقایسه با جمعیت عادی، ضرورت توجه به روان درمانی برای این افراد بیش از پیش مشخص می شود هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی گروه درمانی انسان گرایانه – وجودی بر کاهش علائم اختلال شخصیت مرزی زندانیان می باشد. نمونه مورد مطالعه شامل 34 نفر زندانی مرد بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی از بین 105 نفر زندانی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی زندان مرکزی شهرستان بجنورد انتخاب شدند. بر طبق نتایج این پژوهش گروه درمانی انسان گرایانه – وجودی می تواند به عنوان شیوه درمانی انتخابی جهت درمانی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به کار گرفته شود.
مقاله پژوهشی
محمدنقی فراهانی؛ شهرام محمدخانی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ارائه یک ابزار معتبر برای سنجش کیفیت زندگی و تبیین رابطه بین کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی و تاثیرات متقابل آنها بر یکدیگر انجام شده است. طرح حاضر از نوع پژوهش های علی مقایسه ای است. شرکت کنندگان پژوهش شامل 500 نفر از معلمان تهرانی بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه های کیفیت زندگی و سلامت روان ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور ارائه یک ابزار معتبر برای سنجش کیفیت زندگی و تبیین رابطه بین کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی و تاثیرات متقابل آنها بر یکدیگر انجام شده است. طرح حاضر از نوع پژوهش های علی مقایسه ای است. شرکت کنندگان پژوهش شامل 500 نفر از معلمان تهرانی بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه های کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی را تکمیل نمودند نتایج نشان داد که بین زیر مجموعه های کیفیت زندگی و رضایت از زندگی به عنوان زیر مجموعه ی بهزیستی ذهنی رابطه ی معنادار وجود دارد ولی بین کیفیت زندگی و سلامت ذهنی رابطه ی معناداری یافت نشد. این نتایج نشان می دهد که برخورداری از کیفیت زندگی خوب، به معنی داشتن بهزیستی ذهنی نیست چرا که داشتن کیفیت مناسب زندگی میتواند منجر به رضایت زندگی شود که تنها یکی از مولفه های بهزیستی ذهنی است و نه تمام آن. این یافته ها تلویحات مهمی در طراحی برنامه های مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی دارد.