پیش بینی افکار خودکشی براساس سبک‌های هویت و پذیرش خود در دانشجویان

علیرضا بی نیاز؛ عبدالعزیز افلاک سیر؛ محمدعلی گودرزی

دوره 13، شماره 51 ، تیر 1402، ، صفحه 149-174

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.61545.2586

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های هویت و پذیرش خود با افکار خودکشی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز انجام‌شده است. جامعه‌ی آماری، 300 نفر از دانشجویان شش دانشکده مختلف دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 97-98 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ی سبک‌های هویت ...  بیشتر

اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه ‎یار در ملال تحصیلی دانش ‎آموزان با اختلال نارسایی توجه فزون‎ کنشی

میترا مایلی؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی؛ مصطفی نوکنی؛ سیاوش طالع پسند

دوره 12، شماره 46 ، فروردین 1401، ، صفحه 153-178

https://doi.org/10.22054/jcps.2022.60540.2570

چکیده
  اختلال نارسایی توجه فزون‎کنشی همراه با الگوی پایدار عدم توجه و / یا فزون‎کنشی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر از آن است که معمولاً در کودکان با سطح تحولی مشابه دیده می‎شود. ملال تحصیلی با هدر رفتن منابع انسانی و هزینه‎های مالی بسیار همراه است؛ ملال تحصیلی یکی از مسائل اساسی گریبان‌گیر نظام‎های آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر ...  بیشتر

تدوین و اعتباریابی پروتکل آموزش سیستم عاطفه مثبت طبق معیارهای دامنه پژوهش در افراد مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری

غزال زندکریمی؛ الهه بافقی؛ روشنک خدابخش پیرکلانی

دوره 13، شماره 50 ، فروردین 1402، ، صفحه 162-193

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.71326.2860

چکیده
  هدف: رویکردهای درمانی موج سوم در سال‌های اخیر در به علت مناسب نبودن درمانهای شناختی-رفتاری برای همه مبتلایان، به اختلال وسواسی-اجباری مورد توجه قرار گرفته‌اند. از طرفی دیگر وجود سیستم عاطفه مثبت در نظامRDoC یک مسیر درمانی با تاکید برعلائم هیجانی و بدون برچسب زنی اختلال را پیشنهاد می‌کند. بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی ...  بیشتر

اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی بر ابعاد خستگی، خودانتقادی و اجتناب هیجانی بیماران ام. اس

سحر باقری؛ محمد حاتمی؛ حسن رضایی جمالویی؛ مسلم عباسی

دوره 12، شماره 47 ، تیر 1401، ، صفحه 165-202

https://doi.org/10.22054/jcps.2022.65159.2680

چکیده
  این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی بر ابعاد خستگی، خودانتقادی و اجتناب هیجانی بیماران ام. اس انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری (2 ماهه) بود. آزمودنی‌ها با دامنه سنی 40-20 سال و با مقیاس ناتوانی جسمانی (EDSS) 1 تا 5/5 و هدفمندانه انتخاب و به صورت تصادفی به گروه‌ آزمایشی (آموزش خوددلسوزی ...  بیشتر

مقایسه تداعی ‏‏های ضمنی و آشکار پرخاشگری و اضطراب در نوجوانان پسر دارای رفتار قلدری و بدون رفتار قلدری

سهیلا سادات رسول؛ سوسن علیزاده فرد

دوره 12، شماره 45 ، دی 1400، ، صفحه 166-193

https://doi.org/10.22054/jcps.2022.59925.2553

چکیده
  هدف این پژوهش، مقایسه تداعی های ضمنی و آشکار مربوط به پرخاشگری و اضطراب در نوجوانان پسر دارای رفتار قلدری و بدون رفتار قلدری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل دانش ‏آموزان پسر ۱۲ تا ۱۹ ساله شهر تهران در مقطع متوسطه اول و دوم بود که تعداد 113 دانش‏آموز از چهار دبیرستان پسرانه به روش نمونه‏ گیری خوشه‏ ...  بیشتر

اثربخشی برنامه مداخله پیش‌زبانی خانواده محور بر مهارت‌های هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی

فاطمه نیک خو؛ فاطمه نیک‌خو

دوره 13، شماره 52 ، مهر 1402، ، صفحه 179-202

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.71186.2856

چکیده
  مهارت‌های پیش‌زبانی نقش مهمی در شایستگی‌های هیجانی - اجتماعی کودکان دارند. این در حالی است که بسیاری از کودکان با تاخیر ارتباطی در اکتساب شایستگی‌های هیجانی -اجتماعی نارسایی‌هایی نشان می‌دهند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مداخله پیش‌زبانی خانواده محور بر مهارت‌های هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی ...  بیشتر

شیوع شناسی اختلال بی نظمی خلق مخرب در دانش آموزان دوره اول متوسطه

علی احمدیان؛ خدامراد مومنی؛ جهانگیر کرمی

دوره 13، شماره 50 ، فروردین 1402، ، صفحه 195-222

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.16448

چکیده
  مطالعه حاضر، با هدف تعیین میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق مخرب در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر کرمانشاه انجام شد. طرح این پژوهش، توصیفی-زمینه یابی است. 584 دانش آموز (282 پسر و 302 دختر) دوره اول متوسطه با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه اختلال بی نظمی خلق مخرب مورد سنجش قرار گرفتند. داده ها با استفاده ...  بیشتر

اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی گروهی بر متعادل‌سازی صفت تاریک شخصیت، افزایش شکفتگی و انعطاف‌‌‌‌‌‌‌پذیری شناختی زنان سرپرست خانواده

نسرین سیستانی پور؛ محمدجواد اصغری ابراهیم آباد؛ بهرامعلی قنبری هاشم آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.17013

چکیده
  سرپرست شدن زنان از جمله شایع‌ترین مسایل روانی و اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی گروهی بر متعادل سازی صفت تاریک شخصیت، افزایش شکفتگی و انعطاف پذیری شناختی زنان سرپرست خانواده بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر زنان سرپرست خانواده طبقه پایین ...  بیشتر

Effective Common Emotional Schemas in Iranian Adults with Generalized Anxiety Disorder: A Qualitative Study

مریم مرواریدی؛ رسول روشن چسلی؛ حجت‌اله فراهانی؛ علی مشهدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.17162

چکیده
  There is evidence that emotion plays a role in explaining generalized anxiety disorder, and on the other hand, dysfunctional emotional schemas are different in various psychopathological disorders, but few studies have addressed this issue. Therefore, the purpose of this study was to qualitatively investigate emotional schemas in Iranian patients with generalized anxiety disorder. For this purpose, 16 patients with generalized anxiety disorder in Mashhad, Iran were interviewed and their responses were qualitatively clustered to extract their emotional schemas and subthemes related to each emotional ...  بیشتر

بازنویسی تصویر برای افسردگی: پیشرفت‌های اخیر و جهت‌گیری‌های آینده

مهرنوش پورسعید اصفهانی؛ حسینعلی مهرابی؛ حمید طاهر نشاط‌دوست

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.75740.2980

چکیده
  افسردگی یک اختلال روانی شایع و عود کننده و یکی از علل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. تعداد زیادی از افراد افسرده خاطرات منفی مزاحم را گزارش می‌کنند این در حالی است که استراتژی درمانی مشخصی وجود ندارد که به طور خاص این خاطرات را هدف قرار دهد. در این راستا بازنویسی تصویر یک تکنیک روان درمانی است که به خاطرات و تجربیات قبلی می‌پردازد ...  بیشتر