مقاله پژوهشی
فرزانه میکاییلی منیع؛ بهزاد ارژنگی؛ گلدار یارمحمدی شورگلی؛ علی عیسی زادگان
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسه اثر بخشی آموزش شناختی ارتقاء امید و آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و رفتارهای ایمن در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای نشانه های اضطراب اجتماعی بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (BFNE) لری و ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مقایسه اثر بخشی آموزش شناختی ارتقاء امید و آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و رفتارهای ایمن در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای نشانه های اضطراب اجتماعی بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (BFNE) لری و پرسشنامه رفتارهای ایمن (SPSBS) پینتو-گائو و سالوادور، استفاده شد. سپس کسانی که نمره بالاتر از نقطه برش کسب کرده بودند به عنوان نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی در سه گروه، (15 نفرگروه آموزش شناختی ارتقاء امید، 15نفرگروه آموزش مهارت های اجتماعی و 15 نفرگروه کنترل) گمارده شدند. برنامه آموزش شناختی ارتقاء امید و برنامه آموزش مهارت های اجتماعی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای و هفتهای یک بار برای گروههای آزمایشی اجرا شد و گروه کنترل هیچ کاربندی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد که آموزش شناختی ارتقاء امید و آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و رفتارهای ایمن دانش آموزان موثر بودند، ولی تفاوت معنیداری بین این دو روش آموزشی دیده نشد. با توجه به این یافته پیشنهاد میشود برنامه های آموزش شناختی ارتقاء امید و آموزش مهارتهای اجتماعی به عنوان بخشی از برنامه آموزش ضمن خدمت مشاورین مدارس قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
فرزین باقری شیخانگفشه؛ زهرا خانی؛ حجت الله فراهانی؛ پرویز آزادفلاح
چکیده
اعتیاد به خرید یک نیاز غیرقابلکنترل است که فرد را مجبور میکند تا برای رهایی موقت از پریشانی روانی و افسردگی به سمت خرید کردن گرایش پیدا کند. در همین زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) ...
بیشتر
اعتیاد به خرید یک نیاز غیرقابلکنترل است که فرد را مجبور میکند تا برای رهایی موقت از پریشانی روانی و افسردگی به سمت خرید کردن گرایش پیدا کند. در همین زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) و مردان (96) شهر تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس اعتیاد به خرید حضوری، سیاهه رفتار ذخیرهسازی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی را تکمیل کردند. ویژگیهای روانسنجی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری از طریق آزمون تحلیل عامل تأییدی، روایی واگرا، روایی همزمان، همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ در نرمافزار R نسخه 1/4 در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. ساختار هفت عاملی (برتری، تعدیل خلق، تعارض، تحمل، عود، کنارهگیری و مشکلات) مقیاس اعتیاد به خرید حضوری با استفاده از تحلیل عامل تأییدی بررسی و تأیید شد (89/0=CFI، 07/0=RMSEA). در بررسی روایی ملاکی همزمان و واگرا، همبستگی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین با سیاهه رفتار ذخیرهای مثبت و معنادار بود. همچنین رابطه اعتیاد به خرید حضوری با بهزیستی روانشناختی نیز منفی و معنادار بود. ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل مقیاس اعتیاد به خرید حضوری 96/0 و برای ابعاد آن 81/0 تا 92/0 به دست آمد. یافتهها بیانگر روایی سازهای و پایایی قابل قبول مقیاس اعتیاد به خرید حضوری است و ساختار چندبعدی این مقیاس میتواند به منظور تشخیص اعتیاد به خرید حضوری کمک کند.
مقاله پژوهشی
فهیمه سنائی؛ رضوان السادات جزایری؛ مریم فاتحی زاده
چکیده
یکی از متغیرهایی که می تواند در کاهش مشکلات نوجوانان و افزایش سازگاری در این دوران حساس به نوجوان کمک کند ، تاب آوری است. تاب آوری به معنای توانایی بازگشت از تجربه های هیجانی منفی و انطباق منعطفانه با تجربه های پر استرس است پژوهش حاضر باهدف بررسی تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور و تدوین الگوی آموزش تابآوری دانش آموزان مبتنی بر این ...
بیشتر
یکی از متغیرهایی که می تواند در کاهش مشکلات نوجوانان و افزایش سازگاری در این دوران حساس به نوجوان کمک کند ، تاب آوری است. تاب آوری به معنای توانایی بازگشت از تجربه های هیجانی منفی و انطباق منعطفانه با تجربه های پر استرس است پژوهش حاضر باهدف بررسی تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور و تدوین الگوی آموزش تابآوری دانش آموزان مبتنی بر این تجارب انجام شد. روش پژوهش، کیفی با روش پدیدارشناسی بود. بدین منظور ابتدا با 11 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان شهرضا که بر اساس پرسشنامه کانر و دیویدسون تاب آور تشخیص داده شده بودند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها به روش کلایزی از نرم افزار MAXQDA-2020 استفاده شد . سپس بر اساس محتوای بهدستآمده از تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور، الگوی آموزش تابآوری بر اساس تحلیل محتوای کتابها، پایاننامهها و مقالات معتبر تا سال 2022 تدوین شد. در مرحله آخر نیز الگوی تدوینشده زیر نظر متخصصان اعتبار یابی شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد. در هر سه مرحله برای حجم نمونه از معیار اشباع استفاده شد که نشاندهنده کفایت حجم نمونه است. اطلاعات مربوط به مؤلفههای مرتبط با تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور در 3 مفهوم اصلی عوامل جهتدهی معنوی، نگرشی، رفتاری، سرمایههای روانشناختی و الگوی حل تعارض به دست آمد. الگوی آموزش تابآوری دانش آموزان مبتنی بر تجارب زیسته نیز حاوی 8 مقوله آگاهی و آموزش روانشناختی، فعالسازی ذهن آگاهانه و ارزشمدار، ارتقای کارآمدی، انعطافپذیری شناختی، حل مسئله، کارآمدی هیجانی، کارآمدی بین فردی وخودمراقبتی، میباشد. الگوی بهدستآمده با استفاده از شاخصهای روانسنجی اعتباریابی و پایایی سنجی شد. نتایج حاکی از معتبر و پایا بودن الگوی موردنظر بود. الگوی تابآوری تدوینشده با روش سه سویه سازی میتواند در کنار سایر الگوهای آموزشی موجود، در طراحی مداخله برای افزایش تابآوری دانش آموزان قابلاستفاده باشد.
مقاله پژوهشی
حسین محققی؛ محمدرضا روشنائی
چکیده
یکی از موضوعات بسیار مهم که علاوه بر مختل کردن کانون خانواده و روابط زوجین، باعث تشدید آسیب در فرد آسیب دیده میشود، اختلال استرس پس از سانحه ناشی از خشونت خانگی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد زوج درمانی هیجان مدار بر اختلال استرس پس از سانحه ناشی از خشونت خانگی انجام گرفت. روش پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون ...
بیشتر
یکی از موضوعات بسیار مهم که علاوه بر مختل کردن کانون خانواده و روابط زوجین، باعث تشدید آسیب در فرد آسیب دیده میشود، اختلال استرس پس از سانحه ناشی از خشونت خانگی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد زوج درمانی هیجان مدار بر اختلال استرس پس از سانحه ناشی از خشونت خانگی انجام گرفت. روش پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان آسیبدیده از پدیده خشونت همسر بودند. 30 آزمودنی که در نمرات مقیاس PTSD عاطفی فوآ (2003) دارای طیف علائم متوسط به بالا بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایابی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش 15 جلسه در برنامه گروهی زوج درمانی هیجان مدار شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج تحلیل نشان داد که زوج درمانی هیجانمدار بر کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه زنان آسیب دیده از خشونت خانگی (001/0p< و 61/505=F) موثر است و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار است. از آنجا که زوج درمانی هیجان مدار باعث تنظیم هیجانهای فرد می-شود و با توجه به اثربخشی این رویکرد در زوجین درگیر خشونت خانگی، استفاده از آن به عنوان یک رویکرد درمانی در این نوع مسائل توصیه میشود.
مقاله پژوهشی
آرش سلیمی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ زینب خانجانی
چکیده
چکیدههدف از پژوهش حاضر برسی رابطه استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان با میانجیگری تنظیم هیجان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش تمام دانش آموزان پسر دوره متوسطهی دوم شهر تبریز در سال تحصیلی99_1398 بودند که از بین آنها تعداد 190نفر به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
چکیدههدف از پژوهش حاضر برسی رابطه استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان با میانجیگری تنظیم هیجان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش تمام دانش آموزان پسر دوره متوسطهی دوم شهر تبریز در سال تحصیلی99_1398 بودند که از بین آنها تعداد 190نفر به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس استحکام من محمد علی بشارت(1386)، پرسشنامهی خودآسیبرسانی سانسون و همکاران(1998)، پرسشنامهی جوعاطفی خانواده محمود نو درگاه فرد(1373)، پرسشنامه ادراک از ارتباط با همسالان چو و چانگ(2012)، مقیاس پیوند با مدرسه سرنکویچ و جوردانو(1992)، و پرسشنامه تنظیم هیجان گرا س و جان(2003) استفاده شد و دادهها با استفاده ازروش تحلیل مسیرمورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل دادهها نشان داد که استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان ارتباط معنی دار دارد. یعنی افزایش استحکام من و بهبود روابط بافتی میتواند رفتارهای خودآسیبرسانی در نوجوانان را به میزان چشمگیری کاهش دهد. و همچنین تنظیم هیجان میتواند رابطه استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان را میانجیگری کند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد استحکام من بالا موجب میشود که نوجوانان ظرفیت تحمل خود را در برابر ناکامیها و ناملایمتیها افزایش دهند. همچنین روابط بافتی ایمن و سالم به عنوان یک عامل حفاظتی از نوجوانان در برابر رفتارهای خودآسیبرسان محافظت میکند
مقاله پژوهشی
فاطمه نیکخو؛ عسگر علیمحمدی
چکیده
مهارتهای پیشزبانی نقش مهمی در شایستگیهای هیجانی - اجتماعی کودکان دارند. این در حالی است که بسیاری از کودکان با تاخیر ارتباطی در اکتساب شایستگیهای هیجانی -اجتماعی نارساییهایی نشان میدهند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مداخله پیشزبانی خانواده محور بر مهارتهای هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی ...
بیشتر
مهارتهای پیشزبانی نقش مهمی در شایستگیهای هیجانی - اجتماعی کودکان دارند. این در حالی است که بسیاری از کودکان با تاخیر ارتباطی در اکتساب شایستگیهای هیجانی -اجتماعی نارساییهایی نشان میدهند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مداخله پیشزبانی خانواده محور بر مهارتهای هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل مادران دارای کودکان زیر دوسال مراجعهکننده به مهدکودکهای دولتی منطقه دو و سه تهران در سال 1400 بود که از این تعداد 40 نفر از مادران به روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند. مداخله خانوادهمحور به مدت 10 جلسه انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سنین و مراحل هیجانی-اجتماعی (ASQ_SE) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله پیشزبانی خانواده محور بر مهارتهای هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی تاثیر معنادار دارد (05/0>p). آموزش مهارتهای پیشزبانی خانواده محور میتواند به ارتقا مهارتهای هیجانی- اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی کمک نماید. بنابراین، میتوان از این مداخله به عنوان یک روش درمانی موثر در محیطهای بالینی استفاده کرد